Tilmeld nyhedsbrev
Ok, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Du kan framelde via det link, der
findes nederst i alle nyhedsbreve.
Kultur Hotellet i Rønde er et aktivt kultur - og borgerhus og dermed det naturlige centrum for Rønde og omegns kulturliv. Husets faste ”beboere” + en vifte af aktive foreninger sørger for et rigt udbud af kulturarrangementer - teater, kunstudstillinger, koncerter og foredrag. I det daglige bliver børn undervist i musik og billedkunst i Kulturskolen Syddjurs, som også holder til i det aktive hus.
ADRESSE
Hovedgaden 10
8410 Rønde
KONTAKT
Koordinator: Eva Munch Lynggaard
Email: emuly@syddjurs.dk
 
ÅBENT KERAMIKVÆRKSTED
KUNSTUDSTILLING
OPEN CALL
GRUNDLOVSMØDE
SIGURD BARETT
SYVÆRKSTED TIL KANONER &..
EN AFTEN OM KALØSTILLING..
HISTORISK FESTIVAL
VÆR MED I PROJEKTKOR
kalender Tilbage til toppen
Ugekalender - hotellet
Book et lokale
Vælg dato
Vis idag
Vis måned
sommer i Rønde Bypark Tilbage til toppen
VÆR MED TIL AT SKABE LIV I RØNDE BYPARK!

Sommer i Rønde Bypark inviterer foreninger og organisationer til at gøre brug af det 200kvm store telt, som igen i år kommer til, at danne rammen forskellige aktiviteter i Rønde Bypark.

 

Lige som sidste vil vi gerne invitere lokale foreninger og organisationer til at benytte sig helt gratis af teltet, hvis man har en aktivitet, der er åben for alle. Man kan bidrage med små og store arrangementer og i 2023 er der en bred vifte af spændende aktiviter i teltet som f.eks. optræden med musik og dans med unge, fællesspisning, fællessang, grundlovsmøde, koncerter med lokale bands, yoga, den historiske festival Kanoner og Dragoner og sidst men ikke minde årets sommerfest.

 

Der er også plads til jeres aktiviteter! Jo før I booker des større chance er der for, at I får det ønskede tidsrum.

 

Sommer i Rønde Bypark vil gerne være behjælpelige så vidt muligt, med de praktiske foranstaltninger, såsom borde og stole, lyd og lys og vi har samtidigt sørget for el og toiletfaciliteter. Og så selvfølgeligt fri benyttelse af teltet.

 

Kontakt Eva Klintingpå mail: evkl@syddjurs.dk for at høre mere eller booke teltet og komme på programmet.

PROGRAM

Programmet opdateres løbende, og der kommer flere oplysninger om de enkelte arrangementer. Der kan forekommer ændringer og justeringer. 

 

 

 

 

 

 

YOGA I RØNDE BYPARK

Hver søndag kl. 11.00 i hele perioden

Fra d. 29. maj til d. 18. juni

Fra d 20. september til d. 10. september

Hver søndag kl. 11, kan du helt gratis deltage i en times yoga, med dygtige instruktører fra egnen: Agnete Gornitzka, Stina Svejbæk, Maja Muse og Marie Koch Kjærgård. Alle vil kunne deltage, så tag en nabo under armen og mærk kroppen i Byparken. Husk din yndlings yogamåtte og en vandflaske. 

 

Arrangør: Rønde Bypark

KULTURSKOLEN SYDDJURS

Lørdag d. 27. maj En festlig dag med musik, dans og sang

Dagen starter med en aktivitet for familier med børn op til 6 år og slutter med en opvisning med flere af de hold, man kan gå på, hvis man kan lide at danse eller spille musik

 

11.00 Familierytmik.  Kom og leg med. 

13.00 -16.00 Koncert og opvisning med elever fra Syddjurs Kulturskole 

 

Arrangør: KULS - Kulturskolen Syddjurs 

EGEGÅRDSLØBET

Onsdag d. 31. maj kl. 17.30 Løb med fra Egegården, Birkevej 41 

Foråret er kommet, og Egegårdsløbet for hele familien er atter på programmet - i år for 27. gang
Start og mål er ved Egegård og der kan løbes på 3 distancer: Børneløbet på 1 km. og 4,3 og 7 km. rundt i Hestehaveskoven. Desuden er man velkommen til at gå på 4,3 km ruten. Børneløbet er for børn under 10 år og ruten går rundt i byparken. Forældre og bedsteforældre er meget velkommen til at stå langs ruten og heppe!

 

Arrangør: Puls 8410 i samarbejde med Rønde Distriktsråd, Menighedsrådet og Meny

DM I SPRINT STAFET

Søndag 4. juni kl. 10.00 - 13.00 Løb rundt i Rønde

Løbet er for trænede løbere og foregår via forskellige ruter rundt i hele byen med udgangspunkt i amfiscenen i Rønde Bypark. Det er en større event, der foregår i hele weekenden både i Ebeltoft og Rønde. Har man lyst til helt spontant at prøve kræfter med løbeformen, har man også mulighed for at melde sig til på selve dagen.

 

 

Arrangør: Orienteringsklubben Pan, Aarhus

GRUNDLOVSMØDE

Mandag d. 5. juni kl. 12.00 Grundlovsmøde i Byparken

Vi mødes i Parken for at at fejre, at vi fik Danmarks første grundlov i 1849.

12.00 Baren åbner og man kan finde en dejlig plads i det grønne til at slå sig ned picnickurv

13.00 Musik med Ebeltoft Harmonikaklub. Velkomst ved foreningen MiR - Musik i Rønde og fællessang.

14.00 Grundlovstale, som bliver holdt af Vilfred Friborg Hansen

14.30 Mere musik og fællessang

 

Arrangør: MiR - Musik i Rønde

EFTERSKOLE PÅ KANONER & DRAGONER

Tirsdag 6. juni Efterskole workshop: Dekorationer anno 1849

Elever fra Rønde Efterskole deltager i forberedelser til Kanoner & Dragoner - historiske festival anno 1849. I en workshop med billedkunstlærere fra Kulturskolen Syddjurs skabes forskellige dekorationer, der skal gøre festpladsen festlig.

 

Sidste år blev der produceret vimpler med tryk. I år bliver det noget andet - vent at se.

 

Arrangør: Kulturskolen Syddjurs

EN AFTEN OM KALØ-STILLINGEN

Tirsdag d. 6. juni kl. 18.30 Foredrag med Jacob Salvig

Som optakt til årets historiske festival, "Kanoner & Dragoner", fortæller formanden for foreningen "Kalø 1849", Jacob Christian Salvig, historien om Kaløstillingen og dens betydning for sejren i Fredericia i 1849.

 

Arrangementet vil være en appetitvækker for den historiske festival  "Kanoner og dragoner, som er d. 9. juni i Rønde Bypark.

 

Arrangør: Foreningen Kalø1849 og Syddjurs Bibliotek

TORBENS TRIO

Onsdag d. 7. Juni kl. 16.00 Koncert i Byparken

Torbens Trio består af Torben Møller på harmonika,Claus Eriksen guitar og sang, og Flemming Sørensen med bas og mandolin. Trioen inviterer alle musikglade til koncert i Byparken. Repertoiret spænder bredt og er både country, dansk spillemandsmusik samt populær og ældre dansemusik. Altid leveret med godt humør og energi. Bandet er radio og streamingaktuel med melodierne "Bar´et lille nyk med" og "Med vinden kom en sang": 
 
Arrangør: Torbens Trio
SPEJDERE PÅ KANONER & DRAGONER

9. juni Aktiviteter for børn

KFUM spejderne i Rønde bygger indgangsportalen til festpladsen og inviterer på snobrød ved deres bålplads. Du kan også få lov til at støbe en kanon i tin, som legetøjet ofte var lavet af i 1800-tallet. Så kig forbi spejderne og sig hej den 9. juni!
 
 

Arrangør: KFUM spejderne i Rønde

 

KANONER OG DRAGONER

Fredag d. 9. juni Kanoner og dragoner

Til "Kanoner og dragoner" føres Rønde Bypark tilbage til 1800-tallet med høje hatte, flotte kjoler, eventyr, folkemusik og højskolernes og Grundlovens oprindelse. Festivalen er inspireret af lokale begivenheder i forbindelse med Treårskrige.  1849 trak General Rye sin brigade ud på Mols, og hermed var begivenheder i Rønde med til afgøre udfaldet af krigen mod Preussen.  Festivalen er en dag med historiske lege, eventyr, musik, mad og Sigurd Barret.

 

Arrangør: Foreningen Kalø1849 og Syddjurs kommune

BORGERMØDE I RØNDE

Lørdag 10. juni kl 9.30-11.30 Er det op ad bakke med hovedgaden i Rønde?
Vi inviterer til dialog om den kommende modernisering af Hovedgaden. Kom med dit besyv om ophold, tryghed og trafik, og hjælp os til at kortlægge udfordringer og kvaliteter i midtbyen. Sæt kryds i kalenderen - mere info følger.

 

Det bliver en festlig dag med inspirerende oplæg, temadebatter - og popcorn.

 

Arrangør: Syddjurs kommune

TRE ORKESTRE GIVER KONCERT

Tirsdag d. 13. juni kl. 15.00 Fra 20ernes swing til nyere populærmusik

Pak en kurv med kaffe og kage, og kom til en glad eftermiddag med tre lokale orkestre: Seniororkestret, Folkemusikorkestret og Djursland Spillemandslaug.

 

Tilsammen spiller de et bredt repertoire af spillemandsmusik samt gode, velkendte sange og melodier, som er nemme at nynne med på og giver smil på løberne og får fødderne til at bevæge sig.

 

Arrangør: Seniorkestret

SENIORORKESTRET

13.juni Koncert med schlagere, swingmusik og folkmusik

Orkestret øver hver mandag formiddag på Kulturhotellet i Rønde. Vi forsøger at få energi og sving i gamle schlagere, swingnumre, wienervalse og folkemusik.

 

Orkestret har et bredt repertoire af instrumenter: klaver, bas, guitar, trommer, klarinetter, fløjte, violiner og harmonikaer. Orkestret har eksisteret i over 10 år under ledelse af Poul Bech Kristensen og er erfarne koncertmusikere. Bl.a. optræder Seniororkestret til en nytårskoncert i januar.

 

SPILLEMANDSLAUGET DJURSLAND-MOLS

Tirsdag d. 13.juni Koncert med folkemusik

Spillemandslauget Djursland-Mols er en forening for folk, som gerne vil spille nordisk folkemusik. Vi spiller i årets løb til folkedans i Djurslands Folkedanserforeninger. Ligeledes spiller vi til dans og anden underholdning, hvor vi kan få mulighed for det. Kom og lyt, og skulle du selv få lyst til at spille med, så kontakt os. Vi mødes hver 2. eller 3. torsdag i vinterens løb på Østre skole i Grenaa. Ofte har vi en instruktør, som underviser os.

 

Se mere om os HER

FOLKEMUSIKORKESTRET

13. juni: Koncert med folkemusik fra Danmark, Irland og USA

Folkemusikorkestret holder til på Kulturhotellet. Orkestret er forholdsvist nyt, men har allerede fået mange numre på repertoiret. Vi spiller folkemusik fra fortrinvist Danmark, Irland og USA og vi synes selv, vi har fået det til at swinge rigtigt fint. I orkestret er harmonikaer, violiner, fløjter, guitar og mandolin. 

 

Orkestret ledes af Poul Bech og udover denne koncert spiller vi også en koncert i Kulturhotellets foyer, fredag d. 16. juni kl. 16.00.

FAMILIEKOR

Søndag d. 20. August kl. 13.00-15-00 Kor for hele familien

Kom til en dejlig sensommerdag i teltet, hvor vi synger sammen på tværs af aldersgrupper. Glæden ved at synge sammen står i centrum, og vi lærer sange, der hurtigt kan synges med på.

 

Tag din mor, fætter, søster, lillebror i hånden og kom og vær med. 

 

Arrangør: Sangkraft 

 

KLIMADAG FOR HELE FAMILIEN

10.09 Dag i klimaets tegn

Vi slutter Sommer i Rønde Bypark af med en dag, hvor alle aktiviteter handler om klimaet, og hvad vi hver især kan gøre for, at sætte klimaet på dagsorden.

 

Programmet er under udvikling

 

Arrangør: Bedsteforældrenes klimaaktion Syddjurs

OUTDOOR#8 Tilbage til toppen
OM PROJEKTET

Outdoor #8

Hvad sker der, når kunsten bliver taget ud af kunstinstitutionens vante rammer og sættes i spil mellem kunstneren, publikum og naturen?

Det spørgsmål har billedkunstneren Erik Peitersen stillet sig selv og forsøger med sit projekt 'Outdoor' at finde svaret ved at bringe landskabsmaleriet ud i landskabet - og dermed ud i det offentlige rum. Gennem Outdoor-projektet sætter han fokus på selve processen: tilblivelsen af værket - en proces der oftest er skjult for offentligheden. Med Outdoor bruger Peitersen publikum som sekundær medspiller, hvorved der opstår en afmystificering af det abstrakte, ekspressive maleri, som i mange menneskers opfattelse er elitær og svært tilgængelig.

 

 

Outdoor-projektet går i sin helhed ud på, at Erik Peitersen gennem en årrække maler i alt 27 outdoor-malerier á 3 × 3 meter i hele verden: 9 i Danmark, 9 i Europa og 9 i resten af verden.

Hvert maleri bliver placeret på et udvalgt sted og bliver stående i tre år på stedet under påvirkning af vind og vejr. I den treårige periode besøger Erik maleriet 3 gange om året - dvs. i alt 9 male-sessioner - og maler til hver session på maleriet i 3 dage

 

Porten til Paradis

Hvad er Porten til Paradis?

Erik Peitersen har med kunstprojektet Outdoor #8, formidlet kunst- og kulturarv for Mols og omegn, ved at lave et værk, som over 3 år har fortolket tidsperioder fra isteden og frem til i dag. Værket har stået på Markedspladsen i Rønde og skal inden for et år finde et nyt hjem. Kulturhotellet har derfor, i samarbejde med Peitersen, søsat et byportspojekt i forlængelse af Outdoor #8 projektet, som vil være permanent. Porten vil Paradis refererer til Rønde som porten til Nationalparken.

Den c. 3,5 x 4 m store port, vil, inspireret af slangen fra paradis i den kristne mytologi, blive iklædt slangeskel i materialer såsom kobber, zink, messing og jern. Skellene bliver formet og dekoreret af borgere i forskellige mønstre, med kyndig vejledning fra Erik Peitersen gennem 9 forskellige workshops.

lokaler Tilbage til toppen
BOOK ET LOKALE!

Inden du booker:

Det er en god ide at orientere sig i vores kaldender, om det ønskede lokale er ledigt på det ønskede tidspunkt. På den måde undgår du (og Hotellet) for meget frem og tilbage korrespondance omkring ledige tider.

 

Klik på fanen "Se kalender over aktiviteter" øverst på hjemmesiden.

Tryk på "> vis måned" og tryk på det ønskede lokale, for at se en oversigt over de allerede eksisterende bookinger.

 

Booking:

Du booker, skal du gøre det gennem KulturHotellets bookingformular. 

 

Man kan læse mere om retningslinjerne for booking af kommunens faciliteter ved at følge link KLIK HER


Desuden kan man i pdf'en herunder ('økonomiske retningslinjer for brug af huset') finde nærmere info om eventuelle udgifter ved afbenyttelsen af husets faciliteter.

TEATERSALEN

Teatersalen kan bookes til store, enkeltstående arrangementer som møder, koncerter og teaterforestillinger med plads til op til 200 personer. 

Publikumstribunen har plads til 109 personer. 

 

Teknik i teatersalen:

Lys: 1 stk. ETC Color Source 20 lyspult, op til 40 fixtures

12 stk. Dæmper kanaler á 2kW

 

Frontrig med:

4 stk. ETC Source4 Junior profil

4 stk. Par64 lampe 1000W

 

Bagrig med:

6 stk. Osram Kreios LED Parlampe 162W

 

Rig:

9 m dyb, 8 m bred

3 stk.Tværgående rigge á 8 m

4 stk. 500kg kædetaljer

 

Lyd:

1 stk. Dynacord Powermate2200, powermixer med 22 mikrofonkanaler, 2 effecter

1 stk. Mackie 1402VLZ mixer med 6 mikrofon- og 4 stereokanaler

1 sæt PA højttalere med:

 2 x 4 Master Audio MA206 linearray top, fløjet i rig

 2 x 2 Master Audio MAW115 aktiv sub, på dolly på gulvet

 

 

Ekstraudstyr udlånes af MIR:

 

Bagtæppe på stativ egnet til scene

 to lysstativer med LED lys egnet til café

 mixer med aktive højtalere og medhør

CAFÉ

Caféen: Et mødested for alle.

- Plads til op til 60 personer

- Projektor

- Aflåseligt køleskab

- Kaffemaskine

- Normal og semi-industriel opvaskemaskine

- Flygel

 

LILLE SAL

Lille Sal: Undervisnings- og mødelokale med borde og stole. Plads til op til 100 personer.

 

KROSTUEN

Krostuen: Undervisnings- og mødelokale med plads til 25 personer. 

 

STUDIET

Studiet: Undervisningslokale til primært musik. Uden møbler, med to klaverer. Plads til 15 til 20 personer.

 

MUSIK

Musik: Musiklokale til sammenspil med instrumenter. Med plads til 10 personer.

 

BILLEDKUNST

Billedkunst: Til billedkunstundervisning med plads til 10 personer.

 

KERAMIKVÆRKSTED

KulturHotellet har 1 ovn og 2 elektriske drejeskiver og et keramikværksted, som står til rådighed for borgere der enten følger et kursus gennem FOF, Åbent Keramikværksted, Kulturskolen Syddjurs eller Ungdomsskolen Syddjurs.

 

ØVELOKALE I KÆLDEREN
Inventarliste:

Guitarforstærker
Basforstærker
Sanganlæg
Trommer
Keyboard
El-klaver
2 x mikrofoner
2 x mikrofonstativer
om hotellet Tilbage til toppen
KULTURHOTELLET

I det Herrens år 1855 opførtes en landevejskro i den stolte stad Rønde. Selv samme bygning danner idag rammen om kultur- og borgerhuset 'KulturHotellet'. På KulturHotellet har Kulturskolen Syddjurs, ligesom Syddjurs Egnsteater, til huse, som desuden benyttes af en bred vifte af lokale borgere og foreninger og aftenskoler (fx FOF, AOF, AMOB, m.fl.) der booker lokalerne til alt lige fra undervisning, koncerter, foredrag, markeder, udstillinger, etc. KulturHotellet administreres af Kulturskolen Syddjurs og Kulturskoleleder Christen Frost er den daglige leder af huset.

 

Kontakt os

Leder

Christen Frost

Mail: cf@sydjurs.dk

Tlf: 30512058

 

Koordinator 

Eva Lynggaard

Mail:  emuly@syddjurs.dk

Tlf: 87535931

 

Projektmedarbejder

Eva Klinting

Mail: evkl@syddjurs.dk

Tlf: 51928390

 

Retningslinjer og betingelser for booking af lokaler på Kulturhotellet

Hvem kan booke huset og til hvad?

  • Foreninger og organisationer, der er godkendt under Folkeoplysningsloven kan gøre brug af lokalerne helt gratis.
  • Lokalerne kan bruges til tværkulturelle aktiviteter.
  • Foreningen kan låne et lokale, hvis:
    • Lokalet anses For egnet til det ansøgte formål
    • Benyttelsen er forenelig med lokalets primære anvendelse
    • Arrangementet ikke har privat karakter
    • Når du booker et lokale, påtager du dig ansvar For, at lokalet afleveres i samme stand, som det modtages, og påtager dig eventuelt erstatningsansvar.
    • Den ansvarlige person - i tilfælde af krav om betaling af leje - erklærer sig indforstået med at betale det forlangte beløb
    • Foreningen til enhver tid er indforstået med at aflevere erklæring om indhentelse af børneattest (godkendte folkeoplysende foreninger afleverer årligt erklæring om indhentelse af børneattest, hvis de modtager tilskud eller får anvist lokaler)
    • Aktiviteterne må ikke have karakter af konkurrenceforvridende virksomhed.

På Kulturhotellet prioriterer vi bookinger i følgende rækkefølge:

  1. Børneaktiviteter,
  2. Kulturhotellets fastebeboere
  3. Foreninger og andre

I tilfælde af aflysning af booking

  • Aflysning skal ske senest en uge inden bookingen.
  • Skriv til bookhotellet@syddjurs.dk og angiv følgende oplysninger:
    - Navn på dig og din forening
    - Tidspunkt
    - Navn på begivenheden

Kulturhotellet har mange brugere og det er derfor vigtigt, at vi hjælper hinanden med at holde stedet pænt og ryddeligt og f.eks. tager den oprydning og opvask som evt. følger med.

TEATERSALENS TELESKOPTRIBUNE

KulturHotellet fik august 2020 en ny teleskoptribune, der står i Teatersalen. Tribunen er finansieret med støtte fra  Syddjurs Kommune og LAG Djursland. 

Se mere om LAG-Djursland her: https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/rural-development_da

Den rummer plads til 110 gæster og kan køres ud eller ind, afhængigt af hvilke behov man har ved det enkelte arrangement.

 

 

HOTELRÅDET

Hotelrådet varetager overordnet Hotellets og brugernes interesser vedrørende indhold/aktiviteter i et tæt samarbejde med Syddjurs Kommune. Rådet består normaltvis af 8 medlemmer.
Kulturskolen Syddjurs og Syddjurs Egnsteater er permanente brugere af Hotellet og har derfor fast sæde i Hotelrådet med én repræsentant hver. De resterende 6 medlemmer vælges på Årsmødet, således at 2 medlemmer vælges i de lige år og 3 medlemmer vælges i ulige år. 

HOTELRÅDET består af:

Forkvinde: Ingrid Rønne (Rønde Distriktsråd) 20486760 / roenne.foelle@mail.dk eller ir@roende-gym.dk

 

Næstformand: Flemming Grangaard (MiR) flemming@grangaard.dk


Christen Frost (Kulturskolen Syddjurs) 30 51 20 58 / cf@syddjurs.dk

 

Inger Rasmussen (Rønde Kunstforening) 29 65 33 73 / ingermm@c.dk

 

Elisabeth Hübener (Syddjurs Egnsteater) 22 29 25 22 / elisabeth@syddjursegnsteater.dk


Liselotte Schlægelberger (Syddjurs Teaterforening) 28 72 52 98 / syddjursteater@gmail.com

 Elisabeth Carstensen (Egnsnettet Rønde) 42162995 / eliscars@hotmail.com

 

Michael Lund-Larsen (Formand for MiR ) mchllundlarsen@gmail.com

 

Suppleanter:

Hans-Henrik Christensen, (lokal beboer fra Rønde) 25520790 / christensenhanshenrik@gmail.com

 

Mimi Spelling (Tovholder på Keramikværksted) mimispelling@gmail.com

 

Hotelrådsreferater, vedtægter, og retningslinjer for ansøgning om midler, m.m.

 

×
Henter kalender ...