Tilmeld nyhedsbrev
Ok, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Du kan framelde via det link, der
findes nederst i alle nyhedsbreve.
Kultur Hotellet i Rønde er et aktivt kultur - og borgerhus og dermed det naturlige centrum for Rønde og omegns kulturliv. Husets faste ”beboere” + en vifte af aktive foreninger sørger for et rigt udbud af kulturarrangementer - teater, kunstudstillinger, koncerter og foredrag. I det daglige bliver børn undervist i musik og billedkunst i Kulturskolen Syddjurs, som også holder til i det aktive hus.
ADRESSE
Hovedgaden 10
8410 Rønde
KONTAKT
Koordinator: Eva Munch Lynggaard
Email: emuly@syddjurs.dk
 
KONTORET HOLDER PÅSKELUK..
NY NØGLEANSVARLIG PÅ HOT..
STOR PÅSKEUDSTILLING
ÅBENT KERAMIKVÆRKSTED
CHRIS GREY & THE BLUESPA..
STÆVNE FOR JAZZMUSIKERE
APRILFESTIVALEN
HVIS JEG BLIVER VOKSEN
WORKSHOP I FILMMUSIK
kalender Tilbage til toppen
Ugekalender - hotellet
Book et lokale
Vælg dato
Vis idag
Vis måned
sommer i Rønde Bypark Tilbage til toppen
VÆR MED TIL AT SKABE LIV I RØNDE BYPARK!

Sommer i Rønde Bypark inviterer foreninger og organisationer til at gøre brug af det 200kvm store telt, som igen i år kommer til, at danne rammen forskellige aktiviteter i Rønde Bypark.

 

Udover aktiviteter såsom byfest, løb og koncerter, vil vi gerne invitere foreninger og organisationer til at benytt

e sig gratis af teltet og skrive sig i programmet på den ene eller anden måde. Det kan være til stort og småt.

 

Teltet kommer til at stå der: d. 20. maj til d. 19. juni samt d. 12. august til d. 4. september.

Des før du booker des større chance er der, for at I får det ønskede tidsrum. Der er allerede nu begyndt at komme bookinger ind.

 

Vi har oplevet en generel stor opbakning til projektet og håber at vi kan stå på skuldrende af sidste års program, og lave et endnu mere levende og synligt program i år. Sommer i Rønde Bypark, vil gerne være behjælpelige så vidt muligt, med de praktiske foranstaltninger, såsom borde og stole, lyd og lys og vi har samtidigt sørget for el og toiletfaciliteter. Og så selvfølgeligt fri benyttelse af teltet.

 

Kontakt Eva Lynggaard på mail: emuly@syddjurs.dk for at høre mere eller booke teltet og komme på programmet.

OUTDOOR#8 Tilbage til toppen
OM PROJEKTET

Outdoor #8

Hvad sker der, når kunsten bliver taget ud af kunstinstitutionens vante rammer og sættes i spil mellem kunstneren, publikum og naturen?

Det spørgsmål har billedkunstneren Erik Peitersen stillet sig selv og forsøger med sit projekt 'Outdoor' at finde svaret ved at bringe landskabsmaleriet ud i landskabet - og dermed ud i det offentlige rum. Gennem Outdoor-projektet sætter han fokus på selve processen: tilblivelsen af værket - en proces der oftest er skjult for offentligheden. Med Outdoor bruger Peitersen publikum som sekundær medspiller, hvorved der opstår en afmystificering af det abstrakte, ekspressive maleri, som i mange menneskers opfattelse er elitær og svært tilgængelig.

 

 

Outdoor-projektet går i sin helhed ud på, at Erik Peitersen gennem en årrække maler i alt 27 outdoor-malerier á 3 × 3 meter i hele verden: 9 i Danmark, 9 i Europa og 9 i resten af verden.

Hvert maleri bliver placeret på et udvalgt sted og bliver stående i tre år på stedet under påvirkning af vind og vejr. I den treårige periode besøger Erik maleriet 3 gange om året - dvs. i alt 9 male-sessioner - og maler til hver session på maleriet i 3 dage

 

Porten til Paradis

Hvad er Porten til Paradis?

Erik Peitersen har med kunstprojektet Outdoor #8, formidlet kunst- og kulturarv for Mols og omegn, ved at lave et værk, som over 3 år har fortolket tidsperioder fra isteden og frem til i dag. Værket har stået på Markedspladsen i Rønde og skal inden for et år finde et nyt hjem. Kulturhotellet har derfor, i samarbejde med Peitersen, søsat et byportspojekt i forlængelse af Outdoor #8 projektet, som vil være permanent. Porten vil Paradis refererer til Rønde som porten til Nationalparken.

Den c. 3,5 x 4 m store port, vil, inspireret af slangen fra paradis i den kristne mytologi, blive iklædt slangeskel i materialer såsom kobber, zink, messing og jern. Skellene bliver formet og dekoreret af borgere i forskellige mønstre, med kyndig vejledning fra Erik Peitersen gennem 9 forskellige workshops.

lokaler Tilbage til toppen
BOOK ET LOKALE!

Inden du booker:

Det er en god ide at orientere sig i vores kaldender, om det ønskede lokale er ledigt på det ønskede tidspunkt. På den måde undgår du (og Hotellet) for meget frem og tilbage korrespondance omkring ledige tider.

 

Klik på fanen "Se kalender over aktiviteter" øverst på hjemmesiden.

Tryk på "> vis måned" og tryk på det ønskede lokale, for at se en oversigt over de allerede eksisterende bookinger.

 

Booking:

Du booker, skal du gøre det gennem KulturHotellets bookingformular. 

 

Man kan læse mere om retningslinjerne for booking af kommunens faciliteter ved at følge link KLIK HER


Desuden kan man i pdf'en herunder ('økonomiske retningslinjer for brug af huset') finde nærmere info om eventuelle udgifter ved afbenyttelsen af husets faciliteter.

TEATERSALEN

KulturHotellet har gennem tiden været ramme om mange kulturelle begivenheder. Møder man ældre Rønde-borgere, har de fleste danset og flirtet til bal i deres unge dage på Hotellet i den gamle teatersal. Siden har Kulturskolen Syddjurs, Syddjurs Egnsteater samt KulturHotellets foreninger brugt teatersalen til både foredrag, koncerter, teater og kunstudstillinger, og i 2016 blev en ny funktionel teatersal opført.

Teatersalen kan bookes til store, enkeltstående arrangementer som møder, koncerter og teaterforestillinger med plads til op til 200 personer. For at se en visuel præsentation af salen, samt for at få yderligere information om salens teknik, m.m. KLIK HER

 

CAFÉ

Caféen: Til møder og Kunstudstilling med borde og stole. Plads til op til 60 personer.

For at se en visuel præsentation af cafeen KLIK HER

LILLE SAL

Lille Sal: Undervisnings- og mødelokale med borde og stole. Plads til op til 100 personer.

For at se en visuel præsentation af Lille Sal KLIK HER

KROSTUEN

Krostuen: Undervisnings- og mødelokale med plads til 25 personer. 

For at se en visuel præsentation af krostuen KLIK HER

STUDIET

Studiet: Undervisningslokale til primært musik. Uden møbler, med to klaverer. Plads til 15 til 20 personer.

For at se en visuel præsentation af studiet KLIK HER

MUSIK

Musik: Musiklokale til sammenspil med instrumenter. Med plads til 10 personer.

For at se en visuel præsentation af musiklokalet KLIK HER

BILLEDKUNST

Billedkunst: Til billedkunstundervisning med plads til 10 personer.

For at se en visuel præsentation af billedkunst KLIK HER

KERAMIKVÆRKSTED

KulturHotellet har 1 ovn og 2 elektriske drejeskiver og et keramikværksted, som står til rådighed for borgere der enten følger et kursus gennem FOF, Åbent Keramikværksted, Kulturskolen Syddjurs eller Ungdomsskolen Syddjurs.

 

ØVELOKALE I KÆLDEREN
Inventarliste:

Guitarforstærker
Basforstærker
Sanganlæg
Trommer
Keyboard
El-klaver
2 x mikrofoner
2 x mikrofonstativer
om hotellet Tilbage til toppen
KULTURHOTELLET

I det Herrens år 1855 opførtes en landevejskro i den stolte stad Rønde. Selv samme bygning danner idag rammen om kultur- og borgerhuset 'KulturHotellet'. På KulturHotellet har Kulturskolen Syddjurs, ligesom Syddjurs Egnsteater, til huse, som desuden benyttes af en bred vifte af lokale borgere og foreninger og aftenskoler (fx FOF, AOF, AMOB, m.fl.) der booker lokalerne til alt lige fra undervisning, koncerter, foredrag, markeder, udstillinger, etc. KulturHotellet administreres af Kulturskolen Syddjurs og Kulturskoleleder Christen Frost er den daglige leder af huset.

 

Kontakt os

Leder

Christen Frost

Mail: cf@sydjurs.dk

Tlf: 30512058

 

Koordinator 

Eva Lynggaard

Mail:  emuly@syddjurs.dk

Tlf: 87535931

 

Projektmedarbejder

Eva Klinting

Mail: evkl@syddjurs.dk

Tlf: 51928390

 

Retningslinjer og betingelser for booking af lokaler på Kulturhotellet

Hvem kan booke huset og til hvad?

  • Foreninger og organisationer, der er godkendt under Folkeoplysningsloven kan gøre brug af lokalerne helt gratis.
  • Lokalerne kan bruges til tværkulturelle aktiviteter.
  • Foreningen kan låne et lokale, hvis:
    • Lokalet anses For egnet til det ansøgte formål
    • Benyttelsen er forenelig med lokalets primære anvendelse
    • Arrangementet ikke har privat karakter
    • Når du booker et lokale, påtager du dig ansvar For, at lokalet afleveres i samme stand, som det modtages, og påtager dig eventuelt erstatningsansvar.
    • Den ansvarlige person - i tilfælde af krav om betaling af leje - erklærer sig indforstået med at betale det forlangte beløb
    • Foreningen til enhver tid er indforstået med at aflevere erklæring om indhentelse af børneattest (godkendte folkeoplysende foreninger afleverer årligt erklæring om indhentelse af børneattest, hvis de modtager tilskud eller får anvist lokaler)
    • Aktiviteterne må ikke have karakter af konkurrenceforvridende virksomhed.

På Kulturhotellet prioriterer vi bookinger i følgende rækkefølge:

  1. Børneaktiviteter,
  2. Kulturhotellets fastebeboere
  3. Foreninger og andre

I tilfælde af aflysning af booking

  • Aflysning skal ske senest en uge inden bookingen.
  • Skriv til bookhotellet@syddjurs.dk og angiv følgende oplysninger:
    - Navn på dig og din forening
    - Tidspunkt
    - Navn på begivenheden

Kulturhotellet har mange brugere og det er derfor vigtigt, at vi hjælper hinanden med at holde stedet pænt og ryddeligt og f.eks. tager den oprydning og opvask som evt. følger med.

TEATERSALENS TELESKOPTRIBUNE

KulturHotellet fik august 2020 en ny teleskoptribune, der står i Teatersalen. Tribunen er finansieret med støtte fra  Syddjurs Kommune og LAG Djursland. 

Se mere om LAG-Djursland her: https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/rural-development_da

Den rummer plads til 110 gæster og kan køres ud eller ind, afhængigt af hvilke behov man har ved det enkelte arrangement.

 

 

HOTELRÅDET

Hotelrådet varetager overordnet Hotellets og brugernes interesser vedrørende indhold/aktiviteter i et tæt samarbejde med Syddjurs Kommune. Rådet består normaltvis af 7 medlemmer.
Kulturskolen Syddjurs og Syddjurs Egnsteater er permanente brugere af Hotellet og har derfor fast sæde i Hotelrådet med én repræsentant hver. De resterende 5 medlemmer vælges på Årsmødet, således at 2 medlemmer vælges i de lige år og 3 medlemmer vælges i ulige år. I 2018 har et medlem trukket sig før tid, og således er en af de to suppleanter trådt til.

 

HOTELRÅDET består af:
Michael Torfing - Formand (MIR) 61 71 47 00 / michael@torfing.dk
Christen Frost (Kulturskolen Syddjurs) 30 51 20 58 / cf@syddjurs.dk
Inger Rasmussen (Rønde Kunstforening) 29 65 33 73 / ingermm@c.dk
Eigil Holm Nielsen (SF Syddjurs) 61 28 37 43 / eigil.holm.nielsen@gmail.com
Elisabeth Hübener (Syddjurs Egnsteater) 22 29 25 22 / elisabeth@syddjursegnsteater.dk
Liselotte Schlægelberger (Syddjurs Teaterforening) 28 72 52 98 / syddjursteater@gmail.com
Ingrid Rønne (Rønde Distriktsråd) 20486760 / roenne.foelle@mail.dk eller ir@roende-gym.dk

 

Suppleanter:
Elisabeth Carstensen (Egnsnettet Rønde) 42162995 / eliscars@hotmail.com
Hans-Henrik Christensen, (lokal beboer fra Rønde) 25520790 / christensenhanshenrik@gmail.com

Hotelrådsreferater, vedtægter og retningslinjer for ansøgning om midler, m.m.

 

 

×
Henter kalender ...